5. Een toegankelijk en uitnodigend Niel dat haar inwoners laat participeren

Een Niel dat haar inwoners actief betrekt in het beleid

______

Een Niel dat maximaal inzet op samenwerking over de gemeentegrenzen heen

“Transparant beleid”

Een efficiënt bestuur is niet gewoon plannen en uitvoeren. Besturen is vooreerst luisteren, vervolgens bijsturen, nadien beslissen om dan uiteindelijk uit te voeren. We moeten inzetten op een transparant beleid en inspraak van de burger. Betrokkenheid en participatie is hierbij ontzettend belangrijk.

  • Vertegenwoordigers van relevante belangengroepen, inwoners, en experten worden uitgenodigd om advies te geven over belangrijke toekomstige beslissingen. Zo sluiten beslissingen beter aan bij de behoeften en verwachtingen van onze inwoners.
  • Deze adviezen en aanbevelingen worden toegevoegd aan de beleidsdossiers en besproken bij de besluitvorming van colleges en de gemeenteraad. Zo zorgen we voor inspraak en draagvlak voor beslissingen over onze gemeente en onze inwoners.
  • Als gemeentebestuur nodigen we regelmatig adviesraden uit om hun advies rechtstreeks te bespreken en integreren in beleidsvoorstellen. Dit verbetert de communicatie en verhoogt de impact van hun werk.
  • Een nieuw digitaal platform zal ervoor zorgen dat adviesraden hun adviezen publiekelijk kunnen delen, zodat er meer zichtbaarheid en betrokkenheid ontstaat.
  • We starten elke gemeenteraad met een vragenkwartiertje voor inwoners met vragen en ideeën. Dit vergroot de toegankelijkheid van het bestuur en bevordert directe interactie. 
  • We publiceren de gestelde vragen en antwoorden op de gemeentelijke website, zodat ook burgers die niet aanwezig konden zijn, op de hoogte blijven van de besproken onderwerpen. Dit verhoogt de transparantie en betrokkenheid.
  • Buurtinformatienetwerken (BIN’s) krijgen een plaats in het gemeentelijke communicatieplan, zodat belangrijke informatie en waarschuwingen via zowel digitale platforms als fysieke bijeenkomsten worden verspreid. Dat is een garantie voor een breed bereik en een snelle respons. 
  • Het fysieke en het digitale gemeenteloket maken we flexibeler en toegankelijker.

 

“Samen staan we sterker”

We willen bewust kiezen voor een aanpak via intergemeentelijke samenwerking. Sommige zaken overstijgen de draagkracht van ons als individuele gemeente. We zijn dan ook overtuigd dat het efficiënter kan door met andere gemeenten samen te werken.

  • We blijven investeren in onze huidige samenwerkingsverbanden
    • IVEBICA
    • Toerisme Rupelstreek
    • Erfgoed Rupel
    • DOK3
    • Huis van het kind